هم‌بنیان‌گذار فیسبوک: ارزش چندانی برای ایلان ماسک قائل نیستم و شرکت‌هایش تأثیری روی دنیا نداشته‌اند

هم‌بنیان‌گذار فیسبوک در یادداشتی اعلام کرده است که برای دستاوردهای ایلان ماسک ارزش چندانی قائل نیست و درواقع باور دارد که تسلا و اسپیس‌ایکس کلاهبرداری‌هایی بوده‌اند که او از آن‌ها قسر در رفته است.

ظاهراً «مارک زاکربرگ» تنها بنیان‌گذار فیسبوک نیست که با ایلان ماسک مشکل دارد. «داستین ماسکوویتز»، دیگر بنیان‌گذار فیسبوک هم اخیراً در یادداشتی در شبکه اجتماعی تردز اعلام کرده است که از بابت مشروعیت موفقیت‌های این میلیاردر جنجالی اطمینان ندارد.

ماسکوویتز می‌گوید معمولاً هرگاه از ایلان ماسک انتقاد می‌کند، با این پاسخ مواجه می‌شود که او تسلا و اسپیس‌ایکس را ساخته است که هر دو به جهان کمک کرده‌اند. اما واقعیت از نگاه هم‌بنیان‌گذار فیسبوک این است که اگر نگوییم تسلا توسعه خودروهای برقی را به تعویق انداخت، این شرکت نهایتاً یک الی دو سال باعث تسریع در سرعت تولید این محصولات شده است. چرا؟ چون ماسک وعده‌های غیرواقعی زیادی را در این زمینه مطرح کرده بود.

ماسکوویتز می‌گوید اولین وعده بزرگ ایلان ماسک حذف نگرانی از بابت دامنه حرکتی خودروهای برقی بود: «ما حالا می‌دانیم که [این شرکت] نرم‌افزار خود را دستکاری کرده بود تا درباره دامنه حرکتی بالاتر در خودروی مدل S دروغ بگوید.»

وعده درباره رانندگی خودکار بزرگ‌ترین فریب ایلان ماسک بود

دومین وعده بزرگ او به بحث رانندگی خودکار برمی‌گردد. ماسکوویتز می‌گوید اگر در سال 2016 خودروی مدل X را می‌خریدید، می‌توانستید آپشن سیستم حسگر را هم دریافت کنید که قرار بود در آینده از طریق یک به‌روزرسانی به قابلیت رانندگی خودکار مجهز شود. اما این اتفاق هیچ‌گاه نیفتاد و به نظر ماسکوویتز، این قضیه بزرگ‌ترین فریب ایلان ماسک بود.

هم‌بنیان‌گذار فیسبوک باور دارد که همین وعده‌های غیرواقعی باعث شد تسلا از رقبا جلو بیفتد و ایلان ماسک را به‌عنوان یک رهبر موفق جلوه دهد. ماسکوویتز می‌گوید دلایل مشابهی را برای اسپیس‌ایکس هم می‌توان بیان کرد؛ اما او فعلاً به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است.

داستین ماسکوویتز درنهایت نتیجه می‌گیرد: «به نظر من این شرکت‌ها واقعاً در دنیا اثرگذار نبوده‌اند یا حداقل من برای [ماسک] به اندازه بقیه ارزش قائل نیستم. اگر این شرکت‌ها به‌جای اینکه بر پایه خوشبینی ساخته شده باشند، مبتنی بر دروغ به‌وجود آمده باشند، باید آن‌ها را به‌عنوان کلاهبرداری‌هایی ببینیم که او از زیرشان قسر در رفته است.»

بااین‌حال، حتی در شبکه اجتماعی تردز، همه کاربران موافق صحبت‌های ماسکوویتز نیستند و عده‌ای از موفقیت‌های ایلان ماسک دفاع کرده‌اند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *